måndag 28 november 2011

Uppdatering

Hej igen. Var ett tag sen nu. Tänkte uppdatera lite eftersom kommer läggas in nu igen någon av de närmaste dagarna. Skall även göra ett nytt benmärgsprov där man ser hur jag har svarat på behandlingen. Och då avgörs det om de kan fortsätta behandlingen som det är tänkt eller om man måste göra några förändringar. Så det känns lite nervöst. Dels själva provtagningen eftersom det oftast inte är någon trevlig upplevelse men främst vad det kommer att visa.

För övrigt då. Jag har mått ganska okej den senaste veckan. I tisdags var jag inne och fick en spruta i sätesmuskeln och så fyllde de på med lite extra blod eftersom jag hade brist på det igen. Det är behandlingen som gör att man får brist på röda blodkroppar och det är väldigt individuellt hur mycket man reagerar på det. Tyvärr så verkar det som att jag är ganska känslig och behöver fylla på rätt ofta. Jag märker väldigt lätt när jag har blodbrist för antingen får jag huvudvärk hela dagarna och känner mig jättesvag eller så blir det som senast då jag knappt orkade göra någonting utan att det kändes som att jag sprungit maraton. Blev andfådd bara av att klä på mig.

Så jag säger tack Gud för blodgivare!! Har faktiskt funderat flera gånger de senaste åren på att själv bli blodgivare men har inte kommit till skott eftersom jag mår väldigt dåligt och är nära på att svimma när dom skall stick in nålen i armen på mig och sedan tappa rör efter rör med blod. Och för att göra det hela ännu mer obehagligt så har jag väldigt osynliga blodådror så det brukar krävas några försök innan man träffar rätt. Men nu efter de senaste månaderna så känns det väl inte som en så stor grej då jag under två månader då man inte visste vad som var fel på mig, tog blodprover varje vecka. Men ändå det är ju rätt mycket mer blod som man tar när man ger blod än vid vanlig blodprovstagning. Nu har jag ju min venport som jag tar prover ifrån så då är det inte lika jobbigt i alla fall. Nog svamlat om det. Hoppas att ni får en fin dag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar