lördag 5 maj 2012

1 av 3 får cancer. Men alla drabbas!

Innan jag blev sjuk hade jag inte haft någon större kontakt med cancer. Kände ingen i min närhet som drabbats, har några släktingar som haft det och förlorat kampen men det var innan jag var född. Det var ingenting jag direkt tänkte eller funderade på, allra minsta att jag själv kunde drabbas. Men fakta är att var tredje person får cancer någon gång i livet. Och alla drabbas någon gång utav det genom att någon närstående bli sjuk. Det är mycket vanligare än man tror. Tänk om en tredjedel av din familj, släkt och dina vänner skulle få cancer. Ja det är ju helt hemsk att tänka på för det är ju en massa människor som du tycker om. Och att du själv har en risk på 33 % att själv få cancer. Om inte nu så kanske senare i livet.


Förlåt om jag skrämmer upp er nu men det jag vill peka på är hur viktigt det är att vara uppmärksam, gå på kontroller regelbundet för de vanligaste cancersorterna (i Sverige upptäcks 50 000 nya cancerfall varje år, varav 7 000 är bröstcancer och 10 000 är prostatacanceroch investera i framtiden för sig själv och andra genom att stödja forskningen om cancer. Cancer är den näst vanligaste dödsorsaken i Sverige. Ett exempel på cancerformer som oftast botas idag men för bara några decennier sedan hade hög dödlighet är testikelcancer och lymfatisk leukemi hos barn. Det tack vare forskningen och det som stödjer den och gör den möjlig. Under de senaste 20-30 åren har det gjorts stora framsteg i behandlingen av leukemi. Förstår ni hur tacksam jag är mot forskningen och att jag lever i den tid jag gör. Hade jag levt för  cirka 30 år sedan hade jag inte alls haft lika stor chans att överleva som jag har idag. Det är en skrämmande tanke.


Jag och min lillebror pratade här om dagen om gamla bilar och kom fram till att det hade varit kul att ha levat under 50- 60-talet med tanke på hur mycket fina bilar det fanns då. Men sen slogs jag av tanken att om jag hade blivit född på 50-talet så hade jag antagligen inte överlevt. Då hade jag inte funnits längre. Inte hunnit fylla mer än 20 år. Men tack och lov så lever jag idag, på 2000-talet och jag har 90 % chans att övervinna cancern och fortsätta leva livet, fylla både 30 och 40 och förhoppningsvis mycket mer än det. 






Kan inte göra reklam för det här nog!


Engångsgåva:
http://www.cancerfonden.se/sv/Stod-oss/Ge-en-gava/


Månadsgivare:
http://www.cancerfonden.se/sv/Stod-oss/regelbundetgivande/

1 kommentar:

  1. Hej
    Tack för att du är så öppen och berättar.
    Jag gör likadant. Jag fick beskedet du har cancer för snart 15mån sedan(prostatacancer). Har blivit opererad med bra resultat(troligtvis frisk).
    Jag försöker också samla in pengar till forskning. Har en grabb som är 25 och troligtvis också kommer att drabbas när han blir äldre. Hoppas de får fram ännu bättre behandlingar tills det är dags för honom(och alla andra)
    Möter du någon med prostatacancer får du gärna hänvisa till min blogg. hakanflorin.blogg.se
    Håller tummarna för dej i din kamp.
    All cancer är skit
    Håkan Florin

    SvaraRadera