onsdag 3 oktober 2012

Igår

Gårdagen började rätt kasst. Var på sjukan för att ta blodprover som vanligt. Men så ville inte port-a-cat:en fungera som den skulle. Det blev inget backflöde i den så man kunde inte få ut något blod. Så man provade att sticka om flera gånger med grovare nål och spola genom massa koksalt och sätta dropp för att rensa ifall slangen pluggats igen. Ibland kan det fasta lite skräp som dom säger i slangen som ligger i blodkärlet och ibland kan änden på slangen lägga sig mot kärlväggen så när man försöker dra ur blod så suger den fast sig mot väggen och täpper till. Så då går det att spola in vätska men inte få ut något blod. Tillslut valde man i alla fall att lägga actilyse i porten som är ett läkemedel som löser upp skräp och sånt ifall det finns. Det skulle verka i en timma innan man kan se om det hjälpt. Men man kan ändå inte ta proverna där sedan för läkemedlet kan påverka provsvaren så att de blir felaktiga. Så därför var man tvungen att sticka mig i armen för blodproverna. Och som ni kanske kommer ihåg så har jag jättedåligt med tydliga blodkärl i armarna. Speciellt efter att jag blev stucken så mycket innan jag fick CVK:n och sedan porten plus att jag måste ha nål i armen varje gång jag ligger inne för högdosbehandling.
Jag har ett blodkärl som funkar ibland men det är nästan helt sönderstucket nu. Alldeles mörkt med massa ärrprickar på. Där stack man i alla fall och det gick ganska bra. Grejen var bara att man skulle ha sexton rör med blod. Vanligtvis är det inte riktigt så många men igår så skulle dom ta några extra tester som man alltid gör när man avslutat behandling med ett läkemedel som heter oncaspar. Den sprutan fick jag i rumpmuskeln förut lite då och då men jag fick avsluta den behandlingen tidigare eftersom jag fick pankreatit, inflammation i bukspottskörteln och det kan orsakas av sprutan. Och det kan vara farlig så därför bestämde dom sig för att inte ge mig alla. I alla fall nu efter att jag fått färdigt dom sprutorna så skulle man ta en massa extra prover vilket betyder en massa extra blod som skulle ur min stackars arm. Men mitt blodkärl orkade inte ge ut så mycket blod som behövdes och därför fick man sticka igen lite högre upp i samma kärl. Och jag som brukade nästan svimma av blodprover för ett år sedan måste ju erkänna att jag inte är så luttrad som jag kanske borde vara. Så jag mådde inte så hemskt bra när dom stod där och grävde i armen med nålen och försökte pressa fram droppe efter droppe. Porten är så smidig för där rinner det jättefort och när man satt fast nålen där så känns det inget. Och det sticket går så fort och det har jag vant mig vid. Tillslut fick dom bestämma att de extra proverna fick vänta till nästa vecka och nöja sig med dom rören som de brukar ta.

En av hästarna som jag brukade rida
Resten av dagen kände jag mig ganska dålig. Kan också bero på att jag sov dåligt natten innan och sen att kortisonet nu går ur kroppen och det brukar vara som när man är beroende av någonting och sedan inte får det. Så har jag fått det förklarat i alla fall. Men på kvällen hade jag bestämt att följa med en kompis till det stallet där jag brukade rida. Slutade där för ett par år sedan när jag slutat skolan och inte hade råd att betala lektionerna själv. Sedan blev jag ju sjuk så det var länge sedan jag var där. Åkte i alla fall med henne och fick hälsa på hästarna och även sitta lite på en. Tror faktiskt att en av hästarna som jag brukade rida mest kom ihåg mig. Jag fick borsta honom lite och han kan vara lite sur ibland men han var supersnäll. Min gamla lärare sa att dom kan komma ihåg folk även om det var flera år sedan. Imorgon ska jag följa med henne igen. Så himla mysig att få vara där igen och sköljas över av gamla minnen och titta på de stora vackra hästarna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar