lördag 18 augusti 2012

Kattsnack

Det har varit en lagom slapp helg än så länge. Mimo, kattungen håller på att bekanta sig med huset och dess fyrbenta invånare. Men de charmas inte så lätt som de tvåbenta så hon får jobba mycket för att få deras godkännande. Jag tror en av de andra katterna kände sig lite hotad i sin position som familjens kelgris så han demonstrerade extra tydligt idag vem som egentligen äger människorna i det här huset genom att helt enkelt ta mig i besittning. Eftersom jag är den som tar hand om Mimo mest så valde han att rikta sin uppmärksamhet åt mig, eller snarare få mig att uppmärksamma honom.

Först genom att helt sonika erövra mitt knä så fort jag satte mig i soffan vilket han annars inte gör så fort. Vanligtvis brukar han mycket osynligt, det är i alla fall vad han tror, smyga sig sakta framåt och upp i knät för att utan att märkas helt plötsligt ligga där. Han vet att han måste göra det utan att märkas för att inte hinna bli stoppad på vägen. Han hårar så hemskt så därför får han bara vara på oss om vi har "fulkläder". Men idag var han dock kvick som en vessla upp och parkerade sin tjocka mage på mig. En stund senare när jag efter en rask promenade med hunden satte mig att pusta ut på utetrappans mittersta trappsteg, använde han det övre strappsteget för att klättra upp på min rygg och sedan lägga hela sig på mina axlar och nacke då jag satt framåtlutad. Detta har jag aldrig varit med om att han har gjort innan, i alla fall inte sen han var kattunge och det är cirka elva år sedan. Så nog verkar han ha något i görningen allt, en plan att visa den "nya" att här är det han som sitter på folk minsann och han som äger människorna i detta huset.

Karin kom förbi ett par timmar på kvällen och det var ytterst trevligt. Eftersom skitungen till katt väckte mig klockan 5 i morse så har jag idag försök stimulera henne så mycket som möjligt under dagen så hon inte fått sova lika mycket som igår så att hon sover längre inatt. Hoppas att den planen funkar! Tur då att Karin kunde komma och hjälpa till. Nu ligger det dock lila garntussar på hela mitt golv från en garnboll jag gjorde och som blev en mycket populär leksak. Men det var dags att dammsuga i alla fall så detta kommer förhoppningsvis få mig att ta tag i den tidigare.

Mamma var på sjukan igår och tog de första proverna sen behandligen och dom var uppenbarligen okej eftersom ingen ringt och sagt annat.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar