måndag 17 september 2012

Hos släkten


Sitter i en säng i min gammelmormors gästrum. Jag och mamma åkte hit i lördags för att hälsa på och hjälpa till med ett symöte. Min gammelmormor är 98 år och ska nu få ha symöte hemma hos sig för första gången på många år. Och då kan det behövas lite hjälp. Min mormor är också här och hjälper till. Vi ska stanna till imorgon kväll. Tyvärr är jag inte till så mycket hjälp då jag är väldigt trött hela tiden och har huvudvärk för det mesta. Mamma hon kämpar på och har nog övertalat sin kropp att samarbeta trots cellgifter.

Fyra generationer kvinnor är vi här nu tillsammans i samma hus. Både min mamma och min mormor har många barndomsminnen här ifrån och även jag har några stycken. Tyvärr ligger det flera timmar från oss så det blir inte så ofta som vi hälsar på. Jag har inte varit här på långt över ett år men det är ju inte så konstigt eftersom jag varit upptagen av att vara sjuk.

Kom på att jag aldrig berättade hur proverna blev. I alla fall så tror man inte att det var någon fara för fredagens prover visade sig lite bättre. Om det inte hade varit bättre så hade man velat ta ett nytt benmärgs-prov igen för att se om sjukdomen kommit tillbaka. När trombocyt-värdet sjunker snabbt så kan det nämligen tyda på det. Så måste erkänna att det var ett par nervösa dagar där förra veckan. Nästan mer för själva benmärgs-provet än om sjukdomen kommit tillbaka (skulle bli mitt åttonde prov i så fall). Sköterskan sa nämligen att patienter som fått tillbaka sjukdomen mer eller mindre känt det på sig innan man ens sett det på proverna. Men jag har känt mig väldigt bra i jämförelse den senaste veckan. Bara nu i helgen som jag varit tröttare. Men jag är ju inte van vid att resa iväg såhär heller. Och det blir mycket ljud och ståhej här i huset eftersom gammelmormor hör så fruktansvärt dåligt. Nu har jag i alla fall tagit en tradolan för att se om det lilla morfinet i den kan få mig att må lite bättre. Ibland får man fuska sådär.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar