lördag 1 december 2012

Djupt vatten

Ja jag vet att jag sa att jag skulle gå och lägga mig på en gång nu. Men fastnade här vid datorn lyssnandes till låtar av en kille som hette Edvin Berg. Fick en kommentar av hans mamma här om dagen (det var då jag upptäckte att jag kunde svara på kommentarer) och hon berättade att hennes son Edvin också hade ALL precis som jag och att hans behandling gick bra men efter några månader avled han av akut bukspottskörtelinflammation. Nu när jag skriver orden så kommer jag ihåg att jag också hade bukspottskörtelinflammation men som tur var så var inflammationen inte så stor och faktum är att den upptäcktes av en slump och jag fick behandling snabbt. Edvin var i alla fall riktigt duktig på att sjunga och älskade det. Och han trodde också på Gud vilket bar honom och han spelade in många lovsånger och andra sånger som ni kan lyssna på, på You Tube om ni söker på "Edvin Berg". Just nu lyssnar jag på den här låten som jag spelat om och om igen den senaste halvtimmen.

Jag började tänka under tiden jag lyssnade till Edvins låtar på Gud och livet. Och hur underbart skönt det är att ha en tro när man går igenom hårda saker i livet. Som att mista någon nära, drabbas av en svår sjukdom eller behöva gå igenom något annat svårt i livet. Att ha någon att luta sig tillbaka på och söka tröst hos. Någon att gråta ut hos och någon att lita på. Någon som man vet aldrig kommer överge en hur många gånger man än vänder honom ryggen, som finns kvar när vi vänder oss tillbaka igen. Någon som håller våra liv i sin hand och hjälper oss att ta oss igenom allt. Jag vet inte hur många gånger jag själv har bett Gud om styrka att orka med något eller klara mig igenom något. Varje gång har han lyssnat och hjälpt. Ibland kanske han inte alltid svarar på bön så som vi har tänkt oss. Han kanske inte löser situationen på det sättet vi vill och ibland kan vi verkligen inte förstå varför. Men vi måste lita på att han vet bättre. Han är trots allt oändligt mycket större och smartare än oss (han har ju faktiskt skapat världen och satt ihop den i alla dess beståndsdelar, från människans komplicerade hjärna till den encelliga amöban). Det finns ett sätt att tänka angående Guds svar på bön. Antingen säger han JA, INTE ÄN eller JAG HAR EN BÄTTRE IDÈ. Och när han inte säger JA så kan man lätt tro att det betyder att han sagt nej men jag vet att Gud alltid svarar på bön. Men inte alltid på det sätt som vi tycker är självklart. Ibland kanske han gör något som vi inte alls förväntar oss vilket gör att vi inte uppmärksammar det och tror att han ignorerar oss. Det är lätt att tro och jag har också känt så många gånger. Och det är okej att ifrågasätta honom ibland och undra vad han håller på med eller vart han är när vi behöver honom. Men egentligen vet jag ju att han älskar mig, precis som han älskar dig och att han gör allt för våran skull, bara vi låter honom.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar