fredag 7 oktober 2011

Det gick okej..

.. ja det får man väl säga. Fick alltså reda på idag hur behandlingen gått hitintills och svaret var ganska okej. Det kunde ha varit bättre resultat med också sämre. Man vet inte exakt än dom vill kolla med några fler läkare och lite noggrannare men min doktor trodde att jag antagligen kommer hamna i mellanriskgruppen. Vilken är den grupp som de flesta hamnar i så det känns okej.

Jag fick se hur protokollet ser ut för framtiden och det är ingen idé att jag försöker förklara något här för det är hur mycket som helst. Men det man ska göra nu är att fortsätta tills alla dåliga celler är döda. Vilket dom helst skall vara nu men jag har fortfarande några kvar, vilket är okej. Men man börjar samtidigt underhållsbehandlingen enligt protokollet som är till för att det inte skall komma tillbaka. Så fas ett kan man säga  handlar om att ta död på alla dåliga celler. Och den fasen är jag i slutet av nu. Och fortsätter nu in i fas två där man behandlar för att det inte skall komma tillbaka. Det är det som tar en massa tid. Man kan tycka att det borde vara tuffast behandlingar i första fasen men så är det inte riktigt. Ja det är väldigt rörigt men ni lär ju märka, precis som jag.

Känns i alla fall helt okej, inte jättebra och inte jättedåligt. Så jag är nöjd med dagen. Sprutan jag fick i låret var inte trevlig men inte heller helt hemsk så det var skönt. Har inte märkt några biverkningar av den än men det kan komma när som helst typ. Den kan tydligen skada vissa organ och ge ökad risk för blodpropp och grejer men det är väldigt ovanligt. Fick hur som helst ligga kvar två timmar efter att jag fått den för att de skulle kunna kolla upp mig. För om man reagerar på den så märks det oftast ganska snabbt.

Låg i samma rum som en kvinna i 30 årsåldern som har samma diagnos som jag. Hon har behandlas ett tag längre än mig. Visade sig att hon och hennes mamma läst min blogg och det gjorde mig jätteglad. Mycket roligt att träffa någon med liknande erfarenheter även om det samtidigt är tragiskt för man vill ju inte att någon annan skall behöva gå igenom samma sak.

Måste bara få säga att jag till lunch fick kebabtallrik som pappa köpte under tiden som jag var tvungen att vara kvar på sjukhuset för observation efter sprutan. Något som jag saknat då jag innan haft så låga värden att jag inte fått äta vad som helst. Får inte äta allt nu heller men mycket mer. Gott var det i alla fall och glad för småsaker som det blir jag hela tiden. Ganska enkelt för mig att bli glad nu för tiden. Eller så är det bara så att jag uppskattar allt som är positivt mycket mer nu.

2 kommentarer:

  1. kraaaaaaaaaaaaaaaaaaam från moster

    SvaraRadera
  2. god morgon kära Emma,,hoppas att du sovit gott och att du får en bra dag,,jag tänker på dig,,, er alla sköt om dig kramar mormor

    SvaraRadera